História

Superbird, modifikovaný Road Runner, bol vyvinutý špeciálne pre preteky NASCAR a bol návrhom Plymouthu, ktorý nadväzoval na Charger Daytona, ktorú v minulej sezóne vytvorila sesterská spoločnosť Dodge. Verzia Charger 500, ktorá začala sezónu 1969, bola prvým americkým autom navrhnutým aerodynamicky pomocou aerodynamického tunela a počítačovej analýzy a neskôr bola upravená na verziu Daytona s nosom a chvostom. Vyhladené telo a nos Superbirda boli ďalej vylepšené oproti Daytone a zasúvateľné svetlomety v pouličnej verzii pridali k pôvodnej dĺžke Road Runnera 19 palcov (46cm). Zadné krídlo bolo namontované na vysokých zvislých vzperách, ktoré ho privádzali do menej rušeného vzduchu, čím sa zvyšoval prítlak na zadnú nápravu vozidla. Takmer 30 rokov sa matematický vzorec používaný na určenie presnej výšky obrovského krídla považoval za vysoko strážené tajomstvo Chryslera. V 90. rokoch minulého storočia inžinier spoločnosti Chrysler, ktorý odišiel do dôchodku, verejne tvrdil, že výška bola stanovená omnoho jednoduchšie: bola navrhnutá tak, aby poskytla voľný priestor pre veko kufra. Zhodou okolností bola výška krídla na optimálnej úrovni pre maximálny prítlak. Prieduchy blatníka smerujúce dozadu mali skryť výrezy. Tieto výrezy mali vytvoriť voľný priestor pre kolesá kvôli vyšším, širším kolesám a zníženiu výšky vozidla pre súťaž NASCAR. Na Daytone boli prieduchy skutočne určené na vetranie zachyteného vzduchu z dezéne kolies, aby sa znížil tlak vzduchu v blatníku. Pre štandardné cestné Superbirdy boli poťahy alebo "odsávače vzduchu" kozmetickým vylepšením. Svetlá výška bola 18 palcov (46cm).

Požiadavka NASCAR na homologizáciu bola sústredená na to, aby vozidlá, ktoré majú pretekať boli dostupné širokej verejnosti a predávané prostredníctvom predajcov v špecifickom minimálnom počte. V roku 1970 NASCAR zvýšila požiadavku na výrobu a to z 500 áut, na jedno pre každého z dvoch predajcov istej značky v Spojených štátoch; v prípade Plymouthu to znamenalo výrobu 1 920 Superbirdov. V dôsledku rastúcich predpisov o emisiách v kombinácii s poistným nárastom vysokovýkonných automobilov a zákazom od NASCAR na používanie aero áut bol rok 1970 jediným výrobným rokom Superbirdu. 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky